|
Erasmus+ partnerségi pályázat 2017-2019 |
Erasmus+ KA-2 pályázat összefoglalója
Az Erasmus+ Program részeként az Iskolai, óvodai stratégiai partnerségek alprogram keretében megvalósuló, 2017-1-HU01-KA219-036019_1 szerződésszámú projektünk címe: A pályázat összesen 113 255 €-ból valósulhat meg, a makói SZIGNUM iskola koordinátor intézményként ebből 19 660 € támogatást kap. Partner országok: Magyarország (Makó), Magyarország (Bak), Finnország (Jokirinne), Olaszország (Partinico), Portugália (Seixal), Törökország (Gaziantep) (Több információ a projektről)
2018.01.08-10.
2. ERASMUS+ nemzetközi találkozó, Bakon Két éves ERASMUS+ projektünk 2. nemzetközi találkozóját rendezték meg Bakon. Négy nemzet képviseltette magát: Portugáliából 3 kolléga, Törökországból 4 kolléga, 2 finn tanár illetve a makói és a baki kollégák találkoztak a Zalai-dombság gyönyörű kis falujában. A három napos találkozó alatt, folytattuk az erőszakmentes kommunikáció elsajátítását, elméleti-gyakorlati illetve játékos feladatokon keresztül. A nemzetközi csapat véleménye szerint a találkozó leghasznosabb része, az 5.-6.-7. osztályos tanulók által - angol nyelven - bemutatott EMK-s tanóra volt, mely során a játékos bevezető gyakorlatok után a gyermekek egy konkrét mediációs szituációt mutattak be angolul. Úgy gondoltuk a részvevőkkel egyetemben, hogy ezeket a gyakorlatokat saját tanulóinkkal is alkalmazni fogjuk és fokozatosan próbáljuk beépíteni az Erőszakmentes Kommunikációt mindennapi tanításunkba. Természetesen jutott idő a jövendőbeli feladatok megbeszélésére, illetve tisztáztuk az elkövetkezendő találkozók időpontjait is.
A baki kollégák vendégszeretete végigkísérte ottlétünket, és a közös programoknak köszönhetően (pl. multikulturális táncház, kötetlen beszélgetések) úgy érezzük, egy igazi nemzetközi csapattá kovácsolódtunk össze.
2017. november 27-30.
Erasmus+ nemzetközi projekttalálkozó 2017. november 27-30. között iskolánk adott helyet a Formáljuk át az európai iskolák légkörét az erőszakmentes kommunikáción alapuló kortárs mediáció segítségével című Erasmus+ program első nemzetközi projekttalálkozójának. Nagy izgalommal készültünk az eseményre, mivel ez volt az első alkalom, amikor a távoli országokban található projektpartner iskolák képviselőit személyesen is megismerhettük. A finn, portugál, olasz és a dunántúli baki iskola küldöttsége az első napon budapesti sétahajós városnézéssel és közös vacsorával egybe kötött ismerkedéssel „pihenték ki” a hosszú utazás fáradalmait.
Másnap a Hagymaházban ünnepélyes keretek között megnyitottuk a találkozót, majd délután elkezdődött a munka érdemi része, ahol a pályázat minden eddigi és jövőbeli elemét megvitattunk, és igyekeztünk mindenki számára elfogadható projekttervet kialakítani. Most már bizonyosan tudjuk, hogy melyik találkozó mikor és hol lesz megtartva, eldőlt, hogy a portugál diákok munkája lesz a projekt logója, illetve hogy milyen anyagi lehetőségeink vannak, hogy milyen formában kell beadni a pályázat beszámolóját, stb. Szerdán a résztvevők Rambala Éva neves EMK tréner jóvoltából ízelítőt kaptak az erőszakmentes kommunikáció és a kortársi mediáció módszertanából. Délután Rambala Éva a szülőknek tartott előadást Szívek és szavak, az Erőszakmentes kommunikáció lényegéről címmel. Külföldi vendégeinket ezalatt Heather Gemmel volt kedves munkatársunk kalauzolta a városban. Csütörtökön délelőtt vendégeinknek a Hagymatikumban volt lehetőségük élményekkel gazdagodni, de volt, aki inkább a lombkorona-sétányt és a kalandparkot választotta. Ebéd után elköszöntünk a külföldi vendégeinktől, de iskolánkban a találkozó vonzáskörében további rendezvényeket tartottunk: tanáraink a baki iskola igazgatójának gondolatébresztő szemináriumán vettek részt, míg a projektbe közvetlenül bevont néhány kolléga a baki iskola egyik tanárának módszertani útmutatásait és tanácsait hallgathatta. A nemzetközi projekttalálkozó igazolta létét: közösen megteremtettük a két éves együttműködés alapjait, fontos új ismeretekkel gazdagodtunk, és a projektet népszerűsíteni tudtuk a sajtó nyilvánossága és az érdeklődő szülők felé. A messzi országokból érkezett vendégeinkben lelkes, nyitott és igen barátságos személyeket ismerhettünk meg, és mind alig várjuk a következő találkozót, amire egy hónap múlva Bakon kerül sor. Végezetül az Erasmus+ projekt team nevében megköszönöm minden kedves kolléga munkáját, aki részt vett a szervezésben, azoknak a támogatását, akik vállalták a helyettesítéseket, és mindenkinek az együttműködését közös céljaink elérése érdekében.
Gulyás Attila
2017. szeptember 30. - Projektnyitó rendezvény
Iskolánk hagyományos családi napja egyben a Transform our Schools Climate across Europe by Peer Mediation Based on Nonviolent Communication (TSCE) című nemzetközi pályázatunk megvalósításának kezdő napja is volt, melynek mintegy 600 résztvevője gyűlt össze.
Baráti Eszter Kinga nővér röviden bemutatta a projektet, beszélt a konfliktuskezelés fontosságáról, illetve a résztvevő iskolák közötti együttműködésről is. A tanulók és szüleik megtekinthették a partner iskolák bemutatkozó kisfilmjeit, és véleményeket meg kérdéseket írhattak róluk.
Gyülekeznek a vendégek a projektnyitóra Baráti Eszter Kinga nővér bemutatja a projektet Galambok repülnek a szélrózsa minden irányába Kipróbáltunk egy finn játékot, a mölkky-t A SZTE altajisztika szakos hallgatói bemutatják Törökországot Kvízkérdések Portugáliáról
2017. szeptember 20. Elkészült iskolánk bemutatkozó kisfilmje az Erasmus+ partnerségi pályázathoz
Itt nézheti meg: https://www.youtube.com/watch?v=uAwhduPbg4c
Erasmus+ KA-2 pályázat összefoglalója
Az Erasmus+ Program részeként az Iskolai, óvodai stratégiai partnerségek alprogram keretében megvalósuló, 2017-1-HU01-KA219-036019_1 szerződésszámú projektünk címe: A pályázat összesen 113 255 €-ból valósulhat meg, a makói SZIGNUM iskola koordinátor intézményként ebből 19 660 € támogatást kap. Partner országok: Magyarország (Makó), Magyarország (Bak), Finnország (Jokirinne), Olaszország (Partinico), Portugália (Seixal), Törökország (Gaziantep)
1. Projekt teamek felállítása, melyek az iskolák közötti és iskolán belüli szakmai és projektszervezési munkát irányítja 2. A bevont tanárok számára közös felkészülés az EMK témakörében válogatott szakirodalom segítségével - a partnerek közötti folyamatos online konzultációval támogatva 3. A tanulók bevonása szakkköri és osztályfőnöki órák keretében 4. A leendő kortárs mediátorok kiképzése 5. A kortárs mediátorok munkájának követése 6. A tapasztalatok megosztása online kommunikációs eszközök segítségével (eTwinning) 7. Szakmai tréningek és projektszervezési találkozók szervezése a partnerszervezetek részére 8. Disszemináció 9. Értékelés
Makón megvalósuló nemzetközi találkozók: 2017.11.27. 12.01. - Nemzetközi projekttalálkozó 2017 májusa - Nemzetközi tanulói találkozó
Makóiak részvétele külföldi a hazai és nemzetközi projekttalálkozókon: 2018. január - Nemzetközi tréning tanároknak Bakon 2018 októbere - Nemzetközi tanulói találkozó Finnországban 2019 májusa - Nemzetközi tanulói találkozó Portugáliában 2019 októbere - Nemzetközi projekttalálkozó Törökországban
A projekt a következő EU és Magyarország által kitűzött fejlesztési prioritások megvalósításához kíván hozzájárulni: 1. Az érzelmi intelligencia és kapcsolati kompetencia előmozdítása a társadalmi beilleszkedés érdekében 2. A készségek és kompetenciák elsajátításának elősegítése 3. Az iskolák támogatása a korai iskolaelhagyás (ESL) és a hátrányos helyzet kezelésére
Kontextus: Az erőszakmentes kommunikáció és a kortárs mediáció nemzetközileg elismert minden országban, mint hatékony konfliktuskezelési módszer. A projektben minden iskola tanulmányozza saját országának legjobb gyakorlatait és képzéseit ezen a téren. A partnerség iskolái együtt dolgozhatnak a legjobban megvalósítható gyakorlatok adaptálásán. Az erőszakmentes kommunikáció és a kortárs mediáció megvalósítása külön erőfeszítést igényel az iskolák személyzetének minden tagjától. A tanulók megtanulják kifejezni érzéseiket és szükségleteiket angolul az angol nyelvórák részeként vagy tanórán kívüli délutáni tevékenység keretében.
A projekt céljai: - A nyertes-nyertes stratégián alapuló tanár-hallgató kapcsolat kialakítása - A kapcsolat erősítésén alapuló kortárs mediáció módszerének tanítása - Megtanulni a düh átalakítását a kritikai gondolatok azonosításával - A gondolkodásnak fel kell ismernie az „igent a nem mögött" - A megalázkodó vagy agresszív helyett a konfliktus megoldására irányuló asszertív megoldások keresése - A partnerségi iskolák hálózatának kialakítása és az idegen nyelveken folytatott kommunikáció ösztönzése - a különböző országok és kultúrák közötti párbeszéd - az európai tudat fejlesztése - a társadalmi rétegződés csökkentése
Van néhány olyan célkitűzésünk, amelyet csak az Európa-szerte működő partnerségi iskolák hálózatának létrehozásával érhetünk el: - ösztönözni kell a kommunikációt idegen nyelven; - a diákok és tanárok tapasztalatai és ismeretei Európa sokszínűségéről; - a különböző országok közötti kulturális párbeszéd előmozdítása;
Célcsoportok A projekt második célcsoportja a partnerségi iskolák személyzete. Ebben a projektben nagy hangsúlyt fektetünk a pedagógusképzésre. Az érintett tanárok egymástól tanulnak a program során. Egy iskola (Bak, Magyarország) a közös munkatársak képzésének vezetője lesz. Ők 2014-ben elnyerték a Mentoriskola címet az erőszakmentes kommunikáció oktatása terén. A baki iskolában 20 órás képzési programot fejlesztettek ki. Az elmúlt hét évben az iskolájukban pedig az erőszakmentes kommunikáció elvein alapuló kortárs mediátor programot valósítottak meg. A partnerség nem egyszerűen elfogadja ezt a jó gyakorlatot, hanem saját körülményeihez és kultúrájához fogja igazítani. A projekt harmadik célcsoportja a diákok szülei.
A projekt innovatív értéke: Ez a projekt új, innovatív és kiegészíti a partnerségben résztvevő iskolák korábbi projektjeit. A koordinátor iskola a korábbi tapasztalatok alapján a következő három fejlesztési irányt határozta meg: 1. Az iskolai erőszak elleni küzdelem és a megelőzés érdekében az érzelmi / kapcsolati kompetencia fejlesztése. 2. A többfókuszú megközelítésből való áttérés egy adott módszer megszerzéséhez, mely által létrehoz egy "jó gyakorlatot". 3. Vegyen tevékenyen részt a nemzetközi - kulturális projektekben
Várható eredmények a projekt során és annak befejezésekor: 1. Egyéves előkészítő munkát követően a tanulók képesek lesznek közvetíteni valódi iskolai konfliktushelyzetekben. 2. Minden iskola (diákok, munkatársak, szülők) meg fogja ismerni az erőszakmentes kommunikáció elvén alapuló kortársi mediációt. 3. A "kortársi mediációs program" az iskolák összlétszámának legalább 10%-át szolgálja a 2018-2019-es tanévben 4. A projekt értékeléséről és eredményéről szóló közös záró jelentést az alapkutatás, a félidős értékelés és a projekt befejezésekor elvégzett felmérés alapján kell megfogalmazni. 5. A projekt végterméke egy rövidfilm lesz: a projekt rövid összefoglalása - képek, videofelvételek eseményekről, programokról, a munkacsoport tevékenységei, a projektek közötti kölcsönös közvetítési tapasztalatok a bevont személyekkel való interjúkat mindenki gyűjteni fogja a saját 6. Az érintett diákok fejlesztik szókincsüket az érzelmekről, érzésekről, igényekről. 7. Fontos képesség, hogy minden résztvevő képes legyen kommunikálni idegen nyelven.
A projekt logója
|